SAMMANFATTNING ÅR 2009

JANUARI

solskenshistorian: efter en panikartad nyårskväll introducerades jag för oskar duberg, en liten grabb med ett stort hjärta. ett löfte om en kaffe i den nyinflyttade takvåningen någon gång framöver avlades på nyårsdagens morgon, och efter en umgängesmässigt sett kaotisk vinter i ekvation med min sedvanliga otur trodde jag att löftet aldrig skulle inbefrias.
jag spenderade varje helg i januari i hans lägenhet på gasverksgatan.


timmy fick mig att inse tjusningen i att ersätta onsdagens historialektioner med kaffeknark.


liksom blixten. han fungerade både som vän, inspirationskälla och vägvisare genom djupdykningen i den renodlade dekadensen.


g-street highlife

i ett kluster från vinterns svek, gräl, skam och tårar hittade jag hem från mitt oroliga sökande och kunde vila tryggt i en famn formad av de vackraste människor jag någonsin träffat. de få (i förhållande till mörkret) ljusglimtar som uppenbarade sig under det kommande året stöptes till 90% i samband med den här gemenskapen.

FEBRUARI

mor och nästanintealls far flydde till atlanten och jag grävde ner mig i dekadensen i ett stort ensamt hus på landet under två veckor.



sportlovet var en dimma av hemmafester, vin, cigarettrök, stormpojkar och varm hud.

MARS

mitt fokus försvann till andra sidan jorden vid slutet av förra månaden och mars inleddes ganska tomt.


jag gömde mig på en teater två veckor i sträck under musikalprojektet med skolan. delvis fantastiskt, delvis sån prestationsångest, utsatthet och utmattning att jag inte visste var jag skulle göra av mig själv.


i kombination med releaset av projektarbetet, min diktsamling, var det en ganska påfrestande tid.

APRIL

solnedgången nalkades allt senare.


allt tycktes frid och fröjd för ett tag.


timmy flyttade in 3 våningar under oskar.

allt som allt en väldigt bra månad, allt funkade lite som det skulle för en gångs skull. lungnet kom med solen.

MAJ

åkte till rhodos med klassen.



jag åkte på siesta! i hässleholm. lagom utpumpad direkt efter en vecka vid medelhavet.


porslinsdrömmar som växte sig allt starkare.

JUNI

tiden rusade fram och veckan V som jag befarat i två års tid anlände, med all dess innebörd. bal och student.
["spring ut i livet. om du inte klarar av att hoppa över till andra sidan ruinen dör du." fasen vad jag befarade det språnget. lyckades visserligen ta mig över, men tror att jag snavade fel på något vänster. klättrar fortfarande uppför bergväggen.]
fokuset återvände från andra sidan jorden samma dag och jag slapp längta mer.


kände ganska stor ångest efter att ha försakat de äldre vännerna något.

annars har jag inga direkta dokumentationer på hur jag disponerade min sommarledighet. jag började rida hos grannen, ett kärt återseende. jag blev sjukförklarad. jag antar att jag spenderade ganska stor del av min tid på mariedal.

JULI

jobbade på vintergatan på arvikafestivalen. kul men slitsamt. råkade ut för en incident där vi såg en minst sagt nerdrucken/drogad/skadad kille huka sig mot stängslet. han fick frågan "letar du efter något?" svar: "livsglädjen." kände att jag kunde relatera lite till honom.
 

veckan efter åkte jag till hultsfred i dräggsyfte. hade hysteriskt roligt, tyvärr inte lika fantastiskt som jag väntat mig. vilket senare förde mig till den långsökta insikten om att: oj. jag brände nog ut mig i våras. (dessutom kan den festivaldeppade peppen dels bero på att mina tankar cirkulerade ganska kraftigt kring:)

.


sedan hände sånt som inte ska hända.


som tur var fanns de bästa alltid där.

AUGUSTI

åkte till way out west mitt upp ibland brandrök och livshotade bröder.


jag sög sista droppen ur vänersborg innan språnget till östsverige.


: landningen.

flyttade in i ett rum i bagarmossen, hyresvärden bestod av en bitter perfektionist. 
upprop till JMK;s journalistikvetenskapskurs 19 augusti. 140 personer på föreläsningarna och väldigt mycket mer teori än vad jag hade förväntat mig.
spenderade ganska många dagar i linköping. sjukhusdoft.

SEMPTEMBER

hade ett par helt ok första veckor i den nya staden.

sen var stockholm inte snällt mot mig. motgångar i skola, familj, kärlek och det sociala livet slungade mig med regelbundna mellanrum tillbaka till vänersborg igen. gammalt groll drogs upp och slutligen bestod samtliga breddgrader i sverige av skuldobjekt och samvetskval.


västsverige all over med vbg och gbg med håkan på liseberg.


äntligen egen plats. jag förflyttade mig från instängd bostadsångest till en liten tvåa bland barnvagnarna i årsta.


samtidigt började jag sakterligen rota mig i storstaden.

OKTOBER

lifesavers


ensamheten började göra sig påminnd och gav uttryck i alla olika former av ångest. mamma kom över till stockholm en helg och mildrade den något.


julia hälsade på mig!

NOVEMBER

strax efter julia kom maggan!


på min födelsedag, fredag den 13, vaknade jag runt tolvsnåret i min kalla andrahandsuthyrda lägenhet. åt en lång frukost, väntade på att det skulle hända något, grät, sov. deppen dagen därpå blev som bortblåst när tjejhänget ryckte upp mig med finaste tårtan jag sett på år och dar.


det fanns ljusglimtar


liksom tisteltankar och krystade leenden.

under hela hösten låg det lite av en ständig dimma tätt ovan ögonlocken. tror jag var tvungen att placera den där för att slippa se allt svårt i vitögat, för att orka kliva upp om mornarna.

DECEMBER

åkte till london med julia, ett välbehövligt avbrott.


sedan sa jag att jag åkte hem när jag tog tåget mot öst, för första gången.
samtidigt kände jag att jag inte riktigt orkade att vara rutten längre och tänkte att nu får jag fan börja ordna upp mig.
och jag kände att saker verkligen började ordna upp sig, både på borta och hemmaplan.


julhelgen var den bästa på länge. trots omständigheter, eller kanske just på grund av dessa, uppskattade jag bara det simpla faktumet att vi var en hel familj kring granen.



hjärtat gasverksgatan.


och vi hittade tillbaka.
och jag vet inte om det bara är en föreställning, men det känns nästan som att vi kommer gå hela vägen den här gången.


om förra nyår var en undergång, utformade sig denna gången som något vackert skapat av allt slam som samlats längs med vägen.

kort och gott så skulle jag faktiskt vilja påstå att 2009 var lite som en blindtarm, man skulle kunna kapa bort den utan några vidare bestående men. samtidigt vet jag att alla prövningar och påfrestningar jag uthärdat stärkt mig mer än vad något annat någonsin gjort.
så, till skillnad från blindtarmen, kommer jag säkerligen förstå funktionen av detta året först om ett tag.
och för att för tillfället inte se året som förgäves, upprepar jag åter proceduren:

försök minnas det fina
försök glömma det fula
försök uthärda det outhärdliga.


Kommentarer
Postat av: Anonym

du är fantastisk!

2010-01-09 @ 14:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0